Hvordan sender jeg filene mine til dere?
Gå inn på greenslab.no og trykk på «filoverføring».
Her kan du bruke Filemail eller WeTransfer, alt etter hva du synes passer best. Begge metodene gjør at ordren din går rett inn i arbeidsflyten vår.
Justerer dere på mine filer?
Nei, det gjør vi ikke. Vi er opptatte av at det er du som fotograf som skal ha kontrollen på bildene dine. Vi sørger for at GreensLab til enhver tid har nøye kalibrert utstyr, og derfor kan vi garantere at printen alltid matcher filen vi ser på skjermen her hos oss.
Skulle du mot formodning oppleve at det ikke er samsvar mellom bildet på print og din skjerm, så oppfordrer vi til å ta kontakt. Da er det nok skjermkalibreringen som ikke er optimal.
Rammer dere inn mine bilder?
Ja. Hos oss kan du få bildene dine ferdig innrammet i rammer av høy kvalitet, med syrefrie materialer og wire-oppheng. Vi har et utvalg av flere glasstyper, både akryl- og antirefleksglass. Vi ønsker at alle våre kunder skal være sikre på at deres bilder er fagmessig innrammet og derfor tilbyr vi innramming av alle bilder som er produserte hos oss.
Hvorfor er Cansons papirer og lerret unike?
Historie, ekspertise og fortrinn.
Canson Infinity-produktene er fremstilt av verdens ledende Fine Art-papirmøller, Canson og Arches, som ligger i Frankrike. Canson ble grunnlagt i 1557, og selskapets interessante historie inkluderer den prestisjetunge utnevnelsen til kongelig hoffleverandør av Louis XVI i 1784. I 1782 ble varmluftsballongen oppfunnet og virkeliggjort med papir fra Canson.
Arches' papirmøller ble grunnlagt i 1492, og gjennom årene har Arches' historie vært nært knyttet til Frankrikes historie. Mange litterære milepæler og kunstverk er blitt til på Arches' utsøkte papirer, eksempelvis Beaumarchais ”Voltaires samlede verker” og Napoleons ”Beskrivelse av Egypt”.
Den unike erfaringen til disse to fremste papirfabrikkene og deres kvalitetsprodukter har vært verdsatt av kunstnere som Picasso, Chagal, Warhol, Ingres, Miro og Alechinsky. Selskapets kvalitetsprodukter setter fortsatt standarden for dagens kunstnere internasjonalt og i Norge.
Innovasjon, kvalitet og karakter
I 1865 ble Canson innvilget patent på et system som forenklet fotoutskriftsprosessen og forbedret kvaliteten på gråtoner, samtidig som kostnaden gikk ned. Denne oppfinnelsen ble belønnet ved International Photography Exhibition i 1892. 97 år senere, i 1989, begynte den digitale Fine Art-grafikken sin æra på et Arches akvarellpapir hos Nash Editions i Los Angeles. Pionerene innen digitaltrykk valgte denne kvaliteten, slik som verdens mest kjente artister hadde gjort i 500 år før dem.
Canson har beholdt sin innovasjonsånd ved å kombinere århundrers papirproduksjonserfaring med teknisk avansert overflatebehandling for å produsere den nye standarden for dagens og fremtidens behov.
Canson foretrekker bruk av naturlige mineraler og de reneste materialer for å tilby deg lagringsdyktig blekkskriverpapir. Cansons foto- og kunstpapir, samt lerreter, tilbyr eksepsjonell kvalitet og særpreg kombinert med fremragende utskriftsytelse og -konsistens. Canson Infinitys papir og lerret gir et bredt fargespekter, dyp svart og utmerket bildeskarphet. Kunstnere og fotografer kan velge mellom en rekke ulike teksturer og medier, noe som gir dem full anledning til å uttrykke sin kreativitet og å produsere utskrifter av ypperste kvalitet. Canson Infinitys produktprogrammer omfatter langt mer enn kunst og fotografisk reproduksjon, bilderestaurering, kunst- og foto-porteføljer. Bare fantasien setter grenser for nye bruksområder.
Canson Infinity er det ultimate valg for fotografer, digital-grafikere og kunstnere.
Hva er levetiden på mine Canson Infinity print?
Canson har bedt om ekspertise fra The Wilhelm Imaging Research for å få en uavhengig evaluering av aldringsmotstanden i sine papirtyper.
Disse profesjonelle testene garanterer deg den komplette oversikten over levetiden til dine print som er laget på Canson sine papirer eller lerretstyper. Printene dine vil vare i mange generasjoner hvis de er printet, lagret og utstilt under riktige forhold.
For mer informasjon om WIR testene og tips om oppbevaring: www.wilhelm-research.com
Hva betyr «museumskvalitet»?
Disse papirene med museumskvalitet innfrir kravene i ISO 9706-standarden, såvel som kravene fra gallerier og museer når man snakker om kunstkonservering.
Alle papirene fra Canson Infinity-serien er syrefrie og bufret (tilsatt organisk materiale for å hindre syreangrep) for å sikre lang levetid.
Hva er optiske blekemidler og hvilken effekt har de?
Optiske blekemidler blir ofte brukt i coatingen (som f.eks. RC-papirer), og i noen tilfeller faktisk i selve papirkjernen. Kjemikaliene gjør at basen på papiret vil oppleves som hvitere, nesten blåaktig.
Cellulosebaserte papirer absorberer bare deler av det synlige lyset, noe som gir en opplevelse av en gulaktig tone. Siden blått er komplementærfargen til gult, så vil tilførselen av optiske blekemidler gjøre at papiret ser hvitere ut.
NB! Optiske blekemidler har ustabile molekyler og kan gulne over tid, noe som fører til misfarging av papiret.
I forbindelse med fargestyring så er det vanskeligere å kontrollere printresultatet jo høyere innholdet av blekemidler er.
Canson er veldig oppmerksom på hvitbasen i sine produkter og bruker derfor bare naturlige pigmenter, slik at papirene beholder sin opprinnelige hvitfarge.
Hvilket fargerom bør jeg bruke?
Vi bruker Adobe RGB 1998 som standard fargerom, og foretrekker å få tilsendt filer i Adobe RGB.
Vi kan printe i sRGB også, men i og med at dette er et mye mindre fargerom enn Adobe RGB, så får du et bedre resultat ved å bruke Adobe RGB.
NB! Husk at det ikke er noe poeng å konvertere «oppover» fra f.eks. sRGB til Adobe RGB. Konverter alltid nedover. Hvis fila først har blitt strippet for fargeinformasjon, så vil ikke dette komme tilbake selv om man lagrer fila i et større fargerom.
Hva gjør jeg hvis det er forskjell mellom fargene på skjermen min og det printede bildet?
Alle leddene i den grafiske kjeden gjengir farger på forskjellig måte.
For eksempel: Et bilde blir redigert i et bilderedigeringsprogram på en RGB-skjerm (additiv fargesyntese). Så printer man bildet på en CMYK-printer (subtraktiv fargesyntese). Hvis ikke begge leddene er tilstrekkelig fargestyrt ved hjelp av profiler, vil printresultatet bli unøyaktig.
Det er mulig å oppnå et veldig nøyaktig samsvar mellom et printet bilde og et bilde på en kalibrert skjerm, men det vil alltid være en forskjell på et bilde på en skjerm (som er bakgrunnsbelyst) og et bilde på papir (som vi ser med reflektert lys).
Vi anbefaler at du kalibrerer skjermen din jevnlig, og dermed oppdaterer ICC-profilen på skjermen, da dette er nøkkelen til god fargestyring.
(Du kan bruke en ICC-profil sammen med et bilderedigeringsprogram (f.eks Photoshops «soft proofing»-innstilling), og på denne måten oppnå et nokså nøyaktig visuelt inntrykk av hvordan bildet vil se ut når det er printet).
Hva er fargestyring?
Fargestyring er prosessen man går gjennom for å oppnå best mulig samsvar mellom fargene gjennom hele den grafiske kjeden. Kameraet, scanneren, printeren, pc-en/Mac-en og papiret er ledd i denne kjeden. Alle disse leddene kan tolke fargene på egne måter.
Fargestyring vil dermed sørge for et felles språk for alle disse leddene for å få et mest mulig forutsigbart og nøyaktig resultat. Da bruker man prinsippene som er definert av ICC-standarden (International Color Consortium, 1993) i form av ICC-profiler.
Hva betyr RGB?
RGB betyr Rød Grønn Blå og er primærfargene i den additive fargesyntesen.
En RGB-fil består av sammensatte lag av Rød, Grønn og Blå, hvor hvert lag er kodet på 256 nivåer fra 0 til 255. For eksempel, så vil svart tilsvare nivåene R=0, G=0, B=0, og hvitt vil tilsvare nivåene R=255, G=255, B=255. RGB-systemet brukes i skjermer, scannere og digitale kameraer.
Additiv fargesyntese (eller additiv fargeblanding) oppstår ved at lys med ulik bølgelengde sendes ut fra en lyskilde. Øyet oppfatter det utsendte lyset som ulike farger, avhenging av blandingsforholdet mellom primærfargene. Farger på en TV- eller dataskjerm og farger projisert via en projektor oppstår som et resultat av additiv fargeblanding.
Som primærfarger brukes rødt, grønt og blått (RGB). Like deler av primærfargene rødt og grønt gir sekundærfargen gult, like deler blått og grønt gir cyan, mens blått og rødt gir sekundærfargen magenta. Når alle tre primærfargene blandes i like deler, oppfatter øyet det som hvitt. Ved å variere lysstyrken for primærfargene i ulike blandingsforhold, vil en få fram alle farger i spekteret.
Hva betyr CMYK?
CMYK betyr Cyan, Magenta, Gul (Yellow) og Svart (Key). Cyan, Magenta og Gul er primærfarger i den subtraktive syntesen som er relevant i forbindelse med printing og trykk. Teoretisk så er alle mulige grader fra svart til hvitt mulig å oppnå ved å kombinere CMY-fargene, men det er umulig å oppnå en ren svart farge ved kombinasjon av disse fargene under printing. Når man blander CMY-fargene, så er det kun en mørk brun som blir printbar på papir, og derfor tilsetter man K eller svart for å oppnå den dypest mulige svarttonen.
En CMYK-fil består av 4 sammensatte lag (alle er kodet fra 0 til 100).
Hva betyr L,a,b?
Fargerommet L,a,b inneholder alle oppfattbare farger, og er basisen som brukes i alle ICC-profiler.
L,a,b- fargerommet har en gamut (volumet i fargeromet) som overgår både RGB og CMYK. Alle elementene i fargekjeden bruker den felles L,a,b metoden for å kommunisere med hverandre gjennom fargestyringssystemet og ved hjelp av ICC-profiler.
L er lightness (Lys), mens A (grønn/magenta) og B (blå/gul) er de kromatiske aksene.
Hva er en ICC-profil?
En ICC-profil (dvs. en fil med .icc eller .icm fil-ending) er et slags kolorimetrisk (fargemåling) ID-kort som vil bestemme hvordan et spesifikt papir skal printes på en spesifikk printer.
Jo flere apparater som er intergrerte i printekjeden (dvs. Kamera, scanner, skjerm, printer/papir) via fargestyringssystemet, jo bedre printeresultater får du.
I praksis fungerer dette slik at fotografen lagrer sitt digitale bilde med en ICC-profil. ICC-profilen er "merkelappen" på fargene i bildet. Når du skal åpne bildet på din Pc/Mac, må skjermen være "kalibrert", det vil si at det er brukt et måleinstrument (kolorimeter eller spektrofotometer) for å kartlegge fargene i skjermen slik at skjermen viser "riktige" farger. Programmet som brukes til å åpne bildet, må kunne lese ICC-profilen slik at du skal kunne se riktige farger på skjermen - det vil si de samme fargene fotografen så på sin kalibrerte skjerm.
Når bildet skal ut på papir, må fargene fra printeren kartlegges sammen med papiret du skal printe på. Dette gjøres med et spektrofotometer, samt et program som kan opprette ICC-profilen. Da får du en ICC-profil på ut-mediet.
Deretter skal fargene fra det digitale bildet konverteres til trykk. Et digitalt bilde består av hovedfargene RGB (rød, grønn og blå - som er de tre hovedfargene i lysets fargeblanding). Når fargene skal ut på trykk, må de konverteres til fargene som brukes i trykkpressa eller i printeren. I offsettrykk er hovedfargene CMYK (cyan, magenta, yellow og Black), men i en digital trykkpresse, plotter eller fargeskriver kan det være flere og andre hovedfarger. Dette skal ICC-profilen til ut-mediet ta seg av. Konverteringen til trykkfargene kan gjøres på ulike steder, enten i programmet der du behandler bildet, eller i RIP-en (program som konverterer fra digitale signaler til utskrift) på fargeskriveren.
Ønsker du kontroll over fargene fra foto til trykk bør du sørge for at programmene du bruker støtter ICC. Bilder bør lagres med en generell RGB ICC-profil. Hvis bildene er lagret med ICC-profil fra kamera eller skanner, bør fargene konverteres til en ICC-profil som f.eks Adobe RGB.
NB! Lagre bildene før konvertering til ut-mediet.
Hva er gamut i en ICC-profil?
Gamut eller «tilgjengelig fargerom» tilsvarer det tredimensjonale rommet i en ICC-profil, og betyr de sammensetningene av farger som det er mulig å gjengi nøyaktig gjennom f.eks. en skjerm eller en printer.
Et kamera har f.eks. en mye videre gamut(større fargerom) enn en skjerm. Skjermen har større fargerom enn hva en printer kan gjengi.
Forskjellige typer programvare gjør det mulig å sammenligne ICC-profilene for å finne farger som ikke er printbare.
I disse tilfellene vil en farge som ikke er printbar være «out of gamut». Jo videre gamuten er i en ICC-profil, jo større er spekteret av tilgjengelige printbare farger.